Racerapport – Åre Extreme Challenge

Så ja! All träningsvärk borta och bara kvar med en sabbad fot, så dags för racerapport!

Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014, Foto: Jakob Edholm

Foto: Jakob Edholm

Åkte upp till Åre med Johan på onsdagen innan och fokus låg på att reka forsen. Hade haft lite ont i ett smalben sen löpning tidigare och ville vila den och alla vet att jag helst skippar cyklingen. Så fokus paddling och jag hann med 3 vändor med forsarna och rekade även alla lyft minst en gång.

Hade en riktigt fin känsla både onsdag och torsdag, framför allt efter att ha fått en ny GreenTip-paddel från Kajaksidan-Jörgen då jag krashat min tidigare och paddlat de sista tre veckorna med en sjukt stor spade.

Var dock kallt att paddla dagarna innan och jag med min klädångest hade svåra val, men valde ändå att köra elittänket. Dvs minimalistiskt. Min Kajakcoachen.se-dress med cykeltröja och tights. På fötterna ett par Xtalon 212 och ett par kompressionsstrumor, thats it. Skulle ändå bli sol enligt prognosen och inte allt för blåsigt.

20140628_225418

Jag med min ny-dekorerade bil (syns dåligt på bilden) med Kajakcoachen.se dekorer, Kajakcoachen-tävlingströja och den fina Zedtech Lightningen från Kajaksidan.

Tävlingsdagen och vi gick upp 05.15, käkade lätt frukost av lingongrova o nån smetig tubost. Gjorde i ordning all dricka för loppet och drog iväg till Tännforsen. Väldigt lugnt jämfört med förra året, trots det så valde jag att gå ut först av alla på vattet. Cirka 30 min innan start. Kände mig ganska seg hela uppvärmningen, men tänkte att de släpper.

DCIM100GOPRO

Under en av mina träningsrundor.

La mig fint i starten och inte alls lika trångt som föregående år (bra arrangören!) o när signalen gick drog vi iväg. Men direkt efter första signalen började de tuta massa olika signaler och jag tänkte ”jaha, tjuvstart” och tog ner paddeln. Men folket fortsatte så det vara bara på det igen. Anders Schnell från Greener.se Adventure drog iväg bra och jag valde att ta det lite lugnt, seg som jag är och la mig på förstavåg. Kändes ändå som att många inte hängde med tempot och det blev bara vi två där framme. Efter första kruvan ute på sjön när Anders strulade lite så passade jag på att göra ett ryck och tänkte att nu går jag solo! Ville definitivt vara först i forsen och kunna gå min egen väg. Anders höll dock luckan bakåt fast att jag slet för att gå ifrån.

åre2

Jag och Anders Schnell efter första forsen. Foto: Jari Palonens svåger

Valde att safea utan gliddyna till loppet och tog det dessutom rätt lugnt i första forsen som passerades utan problem. I slutet av första forsen finns ett vägval där jag tog vänster (typ alla tog det förra året) men i år tog alla den högra vägen, vilket visade sig som det bättre när jag tappade min ledning och totalt cirka 150 meter på Anders Schnell och Mattias Nyström som låg närmst bakom.

Redan här så kändes paddlingen inte alls bra. Jag slet och slet, men plaskade mest med paddeln och det gick inte fort helt enkelt. Växeldrog igen med Anders, genom andra forsen som gick lugnt och till nästa vägval valde jag ”vänster-mitten” medan Anders och Mattias tog ”Vänster-vänster”, nu var det istället jag som fick 40 meter.åre3

Lucka efter första lyftet. Foto: Ola Rockberg

Jag höll luckan till första lyftet som kom därefter och sprang på okej. Redan nu var jag sjukt kall, med krampande händer…

Efter lyftet såg jag att jag fått större lucka på cirka 150 meter och grisade på. Nu går jag! Men det gick sjukt långsamt… Blev bara kallare och kallare. Andra lyftet gick sämre men fick några meter till i lucka och nu väntade sista paddlingen i Älven innan sjön.

åre4

Paddelbilder efter första lyftet. Foto: Ola Rockberg

Samtidigt kom vinden.

Det blåste upp mer och mer i motvinden och det kändes som jag stod still. Händerna tappade greppet på paddeln och krampande fingrar och handleder var rätt segt. Ut på sjön såg jag inga kanotister till en början och tänkte ”De har väl ställt in paddlingen för duo och lag…” för det blåste satan!

Kunde knappt hålla paddeln med mina händer, huttrade men paddlade på. Efter en låååångsam paddling på sjön var de sista lyftet på stranden och jag började med att tappa kajaken två gånger då jag inte kunde hålla i den med mina händer. Kände mig ändå säker på att ta paddlingen nu. Sprang ändå på till växlingen i stort sett allt vad jag hade, man vet ju att de där multisportarna är snabba löpare!

Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014, Foto: Jakob Edholm

Först på Årestrand igen! Foto: Jakob Edholm

Växlade in som etta, egentligen bara för att jag var snabbare i lyften. Hade en riktigt dålig paddeldag och hade i alla lägen klätt mig mer om jag gjort om den…

6 min långsammare paddling än förra året. Mer fart i forsen, men betydligt värre motvind + dålig paddling.

åre1

Först in till växlingen Paddling/Löpning. Foto: Jari Palonens svåger

Sen började vandringen uppåt och det kändes ändå helt okej. Värmen återkom rätt snabbt, enda var att vaderna kändes tarmade utan att backen knappt börjat. Tog det därför rätt lugnt och även om det gick att springa vissa partier så valde jag att gå. Flåset kändes bra men vaderna stretade emot.

Med lite skapad värme njöt jag rätt mkt av skutan. Knallade upp, var 11:a på toppen och 7 min snabbare än förra året. Äntligen lite utförslöpning!Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014, Foto: Jakob Edholm

Strax innan toppen, där jag blir omvandrad av bröderna Bergstrand och Jonas Andersson. Foto: Jakob Edholm

500 meter senare knakar det till i vänster fotled och jag ramlar ihop. Jahap…

Måste ju iaf ta mig i mål, annars får jag ju inte bästa paddeltiden. Haltar sakta nedför berget, trampar snett ett par ggr till, men det släpper lite mer o mer och på grusvägen där de är rakt, inte så stenigt och inte så brant så kan jag jogga lite med stakning. Med stukad fot blir resten av loppet med cyklingen bara ”att ta sig igenom”.

åre5

Uppför en jävlig backe. Foto: Jari Palonen

Myser igenom cyklingen där jag ändå kan cykla betydligt mer än förra året och framför allt utan 3 punkteringar.

20140628_145245

Slutar som 61:a i mål. Hade tänkt ja skulle ta topp 50 innan, men utan stukad fot hade nog topp 40 nog gått iaf!

Efter loppet blev de La Dolce Vita och högläge 🙂

20140628_164237

På hemvägen passerade vi även Fricks konditori i Rättvik, rekommenderas!

20140629_170428

Återkommer om vad som händer härnäst!

/Danny Hallmén

2 Comments

• Svara juli 8, 2014

Robin

Skoj att läsa, mindre roligt på foten.
    Jag är lite nyfiken på Greentip paddeln. Har du någon vikt på den?

Ha det bäst.

• Svara juli 8, 2014

Danny Hallmen

Tjena Robin!

Tack, men de går iaf framåt med foten! Kanske en löptur redan nästa vecka!

Greentipen väger kring 700 gram, Jörgen på Kajaksidan.se vägde in en idag på 690gram, så kring där! Riktigt fin och framför allt prisvärd!