Backintervaller på löpband

Testade för första gången att springa backintervaller på löpbandet. Utgick från ett pass jag hittade i senaste numret av Runners World och modifierade starthastigheten.
1. 60 sek, 2% lutning, 11,5 km/h, 30 sek vila
2. 60 sek, 3% lutning, 11,5 km/h, 30 sek vila
3. 60 sek, 4% lutning, 11,5 km/h, 30 sek vila
4. 60 sek, 2% lutning, 12,0 km/h, 30 sek vila
5. 60 sek, 3% lutning, 12,0 km/h, 30 sek vila
6. 60 sek, 4% lutning, 12,0 km/h, 30 sek vila
7. 60 sek, 2% lutning, 12,5 km/h, 30 sek vila
8. Osv… Tanke var att jag skulle köra 12 st, men när de var klara hade jag för mycket krafter kvar så jag fortsatte öka tempot och 2, 3 och 4% lutning.
21. 60 sek, 4% lutning, 14,5 km/h
Så totalt 21 minuter. Det kändes inte så tungt initialt och jag orkade 9 set mer än tänkt så jag startade på för låg hastighet. Men i tidningen angavs 10 km/h så tyckte jag tog i. Bra att veta till nästa gång. Jag gillar när det är variation på passet, blir inte lila långtråkigt. Om man dessutom lyssnar på Keplers Stalker samtidigt så styrs inte huvudet åt att tänka på att det är långtråkigt eller tungt.

(null)

(null)
Lustig spegel som gör min överkropp ännu större i förhållande till benen. När jag sprungit klart och varvat ner gjorde jag två set med chins och upp och nervända situps (när man hänger upp och ner i benen – min nya favorit). Det går fort, särskilt chinsen eftersom jag bara orkar tre utan hjälpmedel. Men i höstat orkade jag bara en, så det kommer!
Ha en fin vecka!
//Sara

Be first to comment