Racerapport: WCAR 2015

Ja det gick lite åt helvete skulle man kunna säga.

Redan på onsdagen när jag och Niklas begav oss från Stockholm och E4an agerade hjärtinfarkt efter Södertälje var väl uppladdningen inte ”optimal”. Vi landade hos Fredrik runt 02:30 på torsdag morgon, och med för lite sömn dagarna innan var väl uppladdningen inte som den skulle. Men det är ingen ursäkt, för det var inte det som gjorde att det gick åt fanders.

Torsdag:
Generell materielkoll stod på schemat inklusive schemalagd kosthållning genom loppet. Vi estimerade att 20 000 kcal skulle gå åt, och försökte så gott som att fördela det jämnt över alla delsträckor. När maten var fördelad och utrustningen genomgången åkte vi till TA2 (Transition Area 2) där cyklarna preppades och lämnades inför fredagens race. Senare på kvällen var det racebriefing på Marstrands seglarhotell och därefter transport tillbaka till Göteborg. Väl hemma hos Fredrik gick vi igenom utrustningen vi skulle ha med oss på fredag morgon och vi var inte i säng förrän efter midnatt.

Fredag:
05:30 var det uppstigning och frukostintag samtidigt som utrustning plockades ut i bilen. Vi var iväg strax efter 06 och kom fram till Marstrand strax efter 07. Kajaker plockades ut och utrustning som behövdes fram till TA1 lastades i båten.

Loppet var upplagt som följande:
1. Trekking – 2. Paddling – 3. Trekking – 4. Paddling – (Växling TA1) – 5./6. Inlines/Trekking – Repmoment – Trekking på Bohus fästning – (Växling TA2) – 7. MTB – (Växling TA3) – 8. Trekking – (Växling TA3) – 9. MTB – (Växling TA1) – 10. Paddling – Mål

1. Trekking:
Kort löpning på Marstrand i hyggligt enkel terräng (jag kan inte navigera, men det såg hyggligt lätt ut). Efter ca: 40 minuter kom vi ned till starten där vi bytte till kajaker.

2. Paddling:
Paddelnavigeringen får nog ses som lättast då man har ganska tydliga öar att ta sikte på. Denna paddling gick kanon och vädret den här dagen var löjligt bra – blå himmel och vindstilla. Vi pressade på och kom fram till nästkommande trekking efter ca 2 timmar. Här började jag känna att slarvet med energin tog sin början. Jag hade all min energi för den här sträckan framför sittbrunnen, inkapslad i en plastpåse. Detta är tillräckligt för att momentet med att få i sig energi blir för stökigt, och man hoppar helt enkelt över maten för att latheten kommer i vägen.

3. Trekking:
Löpning på Älgön strax utanför Marstrand. Himmelskt väder och enkla vägval gjorde att vi hade god stämning i laget. Vi plockade några placeringar här och låg uppskattningsvis topp tio efter detta moment.

4. Paddling:
Hittills hade vi haft ordentlig medvind, men strax efter första kontrollen på denna sträcka vände vi om och gick rakt emot västvinden. Nu var man tvungen att börja arbeta ordentligt för att komma någon vart, och mitt låga energiintag började kännas av. Fredrik gick som tåget och bogserade mig av och till under mer än halva denna sträcka. Jag låg som ett kolli i min båt och försökte äta ikapp. Lite osäker på tiden för denna sträcka, men det tog i runda slängar 2,5 timme innan vi kom till växlingen. Småtrötta men fortfarande taggade.

5./6. Inlines/Trekking inkl repmoment och trekking på Bohus fästning:
Efter en halvlång växling gick vi ut på inlines – aningen stapplande. Vi genomförde inlines/löporientering om vartannat beroende på underlag. Det var både kanonfin asfalt i medvind och lera till knäna inne i skogen. Klart varierande!
Väl framme på Bohus fästning klättrade vi med hjälp av jumarer upp över en av fästningens yttre fasader. När vi kom hit var klockan strax efter 18:30 men har tyvärr ganska dålig koll på hur lång tid denna etapp tog (3 timmar?). Efter en kort orientering inne på fästningen hoppade vi på hojarna och begav oss österut rakt in i skogen.

7. MTB
Klart varierande underlag, men till stor del stökiga single tracks med en stor portion lera. Niklas lyckades knäcka sin kedja, något som dock åtgärdades på sub 120 sekunder, så min idé om vila blev högst kortvarig. Cyklingen avverkades till slut och växling till trekking genomfördes mitt ute i skogen. Klockan var närmare 20:30 när vi växlade till löpning, och dagsljuset började så smått dra sig tillbaka.

8. Trekking
Här började laget känna av att vi hade varit ute en stund. Vi lyckades ta två kontroller i dagsljus, men sedan var det kolgruva. Navigeringen blir genast väldigt mycket mer utmanande pga dålig sikt i mörkret, och tempot drogs ned avsevärt. Niklas agerade dock navigatör med bravur trots misären som klängde på oss, och höll den mentala styrkan fantastiskt bra. Fredrik började känna av allt slit han genomfört tidigare under dagen då han bogserade både mig och Niklas av och till under paddlingen och inlines-orienteringen. Utöver detta kom ett löparknä och spökade som övergick från ”känningar” under prologen på Marstrand till ren smärta under trekkingen. Som konsekvens av detta övergick laget till gång efter ca 30minuters löpning och två kontroller. Problemen började hopa sig här och tyvärr var kombinationen av dåligt energiläge och trasigt knä ett recept som verkligen bjöd in komatrollet. Njutningen av att hänga i gummilina var bara överträffad av den besvikelsen som följde det ödesdigra men rationella beslutet att vaska en lagmedlem för att öka tempot på övriga två. När tionde och sista kontrollen var tagen visade klockan 06:00, och Fredrik valde att kliva av. Efter kommunikation med tävlingsledningen kunde jag och Niklas genomföra sista löpningen tillbaka till växlingsområdet. Väl här blev vi bjudna på fantastisk gulasch, bytte skor och strumpor, samt fyllde på vätska och energi inför nästa etapp.

9. MTB
Växligen genomfördes lugnt och metodiskt, energin fylldes på och humöret var på topp. Nu väntade en cykeletapp som estimerades till 6h30min för vinnarlaget. Vi hade alltså en del trampande framför oss.
Kontroll 1 och 2 låg skandalöst långt bort, och mentalt kändes det som om vi hojjade en hel förmiddag innan vi såg skymten av någon form av kontroll. 1an togs efter 90 minuter och 2an togs efter ytterligare 60 minuter. Här började mina ben göra sig påminda om ett alldeles för lågt energiintag och yrsel knackade på dörren då och då. Niklas peppade för allt han var värd och kontroll 3 och 4 togs i makligt tempo. Navigationen fungerade kanon men mina ben fungerade sämre. Jag minns särskilt en sekvens då vi cyklar på någon form av lerig stig, och jag går på rött men har knappt styrfart. Istället för lersprut från bakhjulet blev det syrasprut från låren.

Cyklingen tog slut i en mediumtuff uppförsbacke mellan kontroll 4 och 5. Mina ben sade stopp och jag lade mig tillsammans med cykeln vid sidan av vägen och tyckte synd om mig själv. Trots ihärdigt ätande lyckades jag aldrig komma tillbaka energimässigt. Beslutet tog jag även pga att sista delsträckan var paddling, och det kändes oklokt att gå ut på havet när jag knappt klarade av styrfart på cykeln.

Klart nederlag, men det är bara att bryta ihop och gå vidare.

 

Note to self:
1. Planera energiintaget, och håll planen
2. Placera energin så lättillgänglig som möjligt – minsta möjligt effort för att trycka i sig energi
3. Adventure racing gör ont

 

//D

 

Växling till paddling

Växling till paddling

 

WCAR2

Växling till paddling

WCAR

Växling till paddling

Be first to comment