Forskning på träning är fel.

Nu sitter jag på den jävla cykeln igen och filosoferar.

jag läste precis en spalt om träning gjord av dom främsta i världen inom forskning på träning och vart lite arg hur dom generaliserar.

För det första va dom mot den hets mot kvalitet träning som är. Men sen helt för den. Och deras spalt handlade om att bli bäst i världen och det är en ganska liten del av befolkningen  som satsar på det. Och dom som gör det har ofta koll och hjälp med träningen. Så om du har som vanlig Svensson tid med kanske 2 löppass i veckan och satsar på tex maran eller tjejmilen. Så självklart ska du bli trött under passet!!!

Dom skulle även kunna köra så hårt varje dag.

För det är sjuk stor skillnad på när tex svanebo tar ut sig mot lisa 23 som bara promenerat förut. Hennes kropp kan inte ta ut sig på samma sätt och blir där med inte lika sliten heller.

Sen pratar dom inget om hur mat påverkar träningen vilket är en historia för sig.

Men sen tog dom upp att springer man maran under 3 timmar så springer snittet 7-8 mil i veckan och upp till 15 mil om man gör 2,30.

Jag springer närmare 2,30 och har mina bästa resultat inom ultra lopp.

För er som inte vet. Tex hade banrekord på jättelångt. Topp 3 flera gånger Lidingöultra. Vunnit Peppers trailrunning cup mm mm.

Och jag hatar långpass och kör det nästan aldrig. Just nu springer jag mellan 2-3 mil i veckan.

Jag menar inte att lugna långa pass är dåliga bara att det finns andra vägar att bli bra.

Kolla buud som sluta springa och cykla istället och vart bättre än någonsin.

Kajsa fick barn och börja köra mer kvalité mindre långpass. Och vart bättre än hon någonsin vart.

Vill bara säga att det finns olika vägar.

Sen sista som jag irriterar mig på är ordet kvalité inom träning.

Där verkar en måttstock vara pulsen. Då är tex inte en löptur på 6 mil inte kvalitet fast det passet sliter betydligt mer på benen.

Eller som jag körde igår korta intervaller för att få upp snabbheten. Jag kom aldrig över tröskelpulsen men jag va så trött och benen bara skaka och jag kunde inte stå. Fast det va tydligen inget kvalité pass…

Så nu har jag fått snacka av mig och fördrivit 45 min av min cykling.

Tack 🙂

1453285462126-590464945

7 Comments

  • Svara januari 21, 2016

    Karl

    Ett intressant ämne.

    Det finns väl viss problematik med forskning på träning. Speciellt när vi pratar om högintensiv och lågintensiv träning. Det är få eller inga som är villiga att delta i en kontrollerad studie över flera år, ja, t.o.m. över mer än ett halvår?

    I sammanhanget är det två andra saker jag tänker på. Det ena är att det finns en del som börjar träna och faktiskt skadar sig. Föreställ dig någon som inte sprungit sen gymnasieidrotten och knappt ens då. Nu med dubbelt så hög kroppsvikt och i allmänt kass form. Gå nu ut och kör hårt, flera gånger i veckan! Jag vet själv flera som skadat sig för att de börjat köra för hårt (och alla har inte dubbelt så hög kroppsvikt, vissa kan man nog säga har rört på sig en hel del i vardagen). En individ med mer träningserfarenhet hade säkerligen känt signaler och haft vett att vila. Den erfarenheten finns inte bland dessa individer. Det är en dyrköpt start. Det tar lång tid att anpassa leder. Det finns naturligtvis också individer som inte skadar sig och klarar av att köra riktigt hårt, trots dålig form. Den andra tanken handlar om viljan att klassificera träning i två fack, och att säga att de påverkar system x eller y. Precis som du säger, det är kvalité eller distans. Det är i alla fall en uppfattning jag också får när jag läser och lyssnar på folk, men det om något borde vara en alldeles för grov generalisering. Dina högintensiva pass bidrar till din uthållighet på långlopp och dina långpass bidrar till att höja mjölksyra-tröskeln. Själv gick jag ett tag runt och tänkte att på det är dumt att ta i för mycket på långpassen för då blir min träning sämre, men så är det ju inte, träningseffekten blir ju mer om man tar i mer! Det behöver man ju inte forska på…

    Sen finns det ett annat problem med krönikor där forskning sammanfattas. Det blir ofta generaliseringar och alla fall tas inte med. Lätt att angripa. Blir det inte så i din artikel med, du borde ju vara ett undantag, att träna så lite som du gör och göra 2:30 på maran, men det är kanske så att du tidigare har tränat väldigt mycket? Ett annat exempel på någon som tränar väldigt lite, nu, men som ändå gör toppenresultat är ju Erik Wickström (http://erikwickstrom.se/). Min teori är att han tränat väldigt mycket i sina dagar. Det ligger också i linje med principen att man behöver träna mindre för att behålla sin kapacitet, men mer för att bygga upp.

    Har länge haft ambitionen att skriva något om träning själv, men eftersom jag främst valt mycket framför hårt, så har jag ingen tid!!! Och hade jag valt högintensivt hade jag inte haft mental ork! Låt oss se, kanske kommer det en post om just detta framöver.

  • Svara januari 21, 2016

    Frida

    Du har så dåligt med referenser när du bloggar dina sanningar att folk bara grinar.
    Datum, plats och tid (hh:mm:ss) på din ”närmare 2:30 än 3 timmar”-mara, tack.

  • Svara januari 25, 2016

    Niklas

    Hej karl

    Kul att du skriver och du har ju helt rätt! Min poäng med inlägget är att tom forskare generaliserar och forskar bara på det dom forskar på och tänker inte så mycket utanför boxen.

    Och självklart har det mycket med skaderisk och att orka köra hårt 5 dagar i veckan. Men det är en annan historia =)

    Sen när det gäller min träning så att genom att bara träna hårt så har jag alltid kört hårt och vant min kropp och ofta kör tex 1000 benspark på gym efter 8 max tusingar. vilket gör att mina ben blir rätt vana att vara trötta. Och just det ultra handlar om.

    Sen finns det något som heter ”liv” utanför träning och då är korta hårda pass rätt bra att göra så man får ett liv med 😉

    Sen att min vo2 blivit riktigt hög, 81,4 senast och den kan ha blivit högre och min tröskel ligger på ca 90 procent av max pulsen. vilket underlättar för all typ av träning och tävling.

    Och jag vet att jag hade blivit ännu bättre med mer mil i benen. men inte alltid man har tid och att springa långpass är såååå tråkigt =)
    Men ska börja köra lite mer tröskel då blir passen lite längre och jag får mer mil i benen
    Men ville bara bevisa att det finns andra sätt att bli en ok löpare.

    Väntar med spänning på att du postar nåt =)

    Och ps
    har bara gjort 2,42 på träning. men dock är det närmre 2,30 än 3 timmar =)
    Sprang ju mitt första riktiga mara nu i vintras skadad, otränad och feber på 2,54 där jag slog och sprang och prata med flera som sprang sthlm mara i somras på under 2,40.
    Hade aldrig tänkt springa en riktig mara förns jag va hundra att gå under 2,40 men vart tvingad för Running sweden ville vinna lag tävlingen så jag va tvungen att ställa upp fast jag tom hade feber!
    Men alvedon och par burkar monster så va man pigg =)

  • Svara januari 25, 2016

    Frida

    Referens på 81,4 i testvärde? Uppmätt: var (lab) när (datum) hur (metodik/utrustning). Tack. Om det ser rimligt ut är du välkommen att lämna DNA (förutsatt att du vill, bli DNA-analyserad ihop med världens bästa uthållighetsidrottare) i the Athlete Genome Study, by assistant professor Mikael Mattsson (du vet den där tomten som skrev massa felaktigheter i artikeln om träning som du dissar ovan) och Stanford University i samarbete med GIH. Om dina 81,4 i VO2max är ett trollvärde så får du komma och göra om det med Dr. Olof på GIH. Om du törs.

  • Svara januari 25, 2016

    Niklas

    Ha ha ja i labb och för att bara löpträna 2 -3 mil i veckan förstår jag att dom vill testa mig då kanske dom lär sig något för en gång skull =)

  • Svara januari 25, 2016

    Niklas

    Ber om ursäkt kollade testet bara 80,4 =)

    • Svara januari 25, 2016

      Frida

      Det är OK, 80,4 är fortfarande i kategorin ”high”. Du har imponerande meriter och det testvärdet är klart eftertraktat för forskningen, så kanske den blir bättre i framtiden. Gener ligger i pipeline, kommer slå igenom stort snart. Om du har en mailadress kan jag skicka mer info, alt. maila mig eller Mattsson (http://gih.se/Personal/Mikael-Mattsson) så kan du boka en tid

Leave a Reply