Lång artikel om träning

Av gurun Mikael Mattsson som jag tävlade med i version 1 av Lag Lundhags för tio tolv år sen.

DISTANSTRÄNING / TRÄNING & TÄVLING

Den nödvändiga distansträningen

1 OKT 2014

TEXT: MIKAEL MATTSSON, GYMNASTIK- OCH IDROTTSHÖGSKOLAN

Just nu är det trendigt att träna korta och intensiva pass för att snabbare öka sin prestationsförmåga. Men eliten i konditionsidrotter fortsätter att nöta på under många timmar med låg intensitet. Vad har egentligen distansträning för nytta

Fortsätt läs här nedan på länken.

länken

image

Mikael

Ett bra stycke är:

Kan inte alltid träna hårt

Ett annat svar på varför det krävs så stora träningsvolymer är att det innebär en alltför hög belastning att genomföra högintensiva pass dag efter dag under någon längre tid. Ju hårdare ett träningspass har varit, desto längre tid tar det innan du är helt återhämtad och kan köra nästa pass med bra resultat.

Mellan tummen och pekfingret kan man säga att riktigt hårda intervallpass kan genomföras var tredje dag om du vill ha full återhämtning däremellan, medan lugna pass inte kräver mer än en halv dags återhämtning. Det går givetvis att välja att genomföra nästa pass före full återhämtning, men man behöver då vara medveten om att en tävlingsprestation i det tillståndet kan ge ett försämrat resultat. Lugnare pass måste därför schemaläggas mellan de högintensiva passen för att kroppen ska hinna återhämta sig. Uppvärmning, nedvärmning och lugnare körning mellan intervallerna gör också att den totala mängden träning blir ganska hög även under högintensiv träning.
image
En annan glad bild på Mikael

Marran

Be first to comment