Multisportbloggen dissar

Fixiecyklar.

Affärsidén: ja vi gör en cykel med fixerat nav så att det inte går att bromsa normalt och i kurvorna så är det alltid risk för att vurpa då pedalen kan gå i backen.

Fördelarna att det är “outslitligt” köper jag men hörrni, hur mkt slitage är det på ett normalnav med säg ett par tre växlar.

 

 

Kan inte någon berätta vad som är grejen?

 

eh?

hur ofta pallar man bromsa sådär?

mer design är funkis?

 

Marre

3 Comments

  • Svara maj 16, 2011

    Erik Wildenstam

    Det ser snyggt ut… men verkar inte så praktiskt. Känns som en nördgrej, inte nåt som är snabbt.

  • Svara maj 16, 2011

    Patric

    En av mina fem cyklar är en fixie. Och jag kan bara säga att det är en radikalt annan känsla att cykla utan frihjul. Inte nödvändigtvis bättre. Men det är lite korkat/spännande, det ger en annan (!) närvaro till cyklingen… Jag är inte på något vis sugen på att göra mig av med fixien. Men nä, det är inte snabbare än gubbcykeln med pakethållare. 🙂

    (Inom parantes skall väl sägas att det kändes rätt koolt för ett par tre år sedan, när jag byggde min. Jag höjer inte blicken nuförtiden när de säljs i parti och minut. Dagens “nysälj” brukar inte heller vara så estetiskt tilltalande tycker jag. Det var för den rena stilen jag föll, det och ett par andra skäl. De nya tokfärgade med fult smalt styre kan jag också dissa.)

  • Svara november 27, 2011

    fnrck

    adrenalinkicken. känslan att cykla i 40 knyck nerför en trafikerad backe och tänka “shit jag skulle kunna dö om jag inte lyckas bromsa nu”. där har du anledningen till att cykla fastnav. plus att det är betydligt klurigare att cykla baklänges, trackstanda, göra wheelies osv på en frihjuls-hoj…
    det som gör fixies lite mindre sköna är den ständiga risken för att snuten kommer och bötfäller en (om man inte har en handbroms vill säga)

Leave a Reply