Rödbeta & uthållighet

Rödbetor har varit i ropet den senaste tiden i uthållighetskretsar. Bakgrunden hittar man hos sherpas i Himalaya- individer som kan arbeta under extrema förhållanden (läs hög höjd) med en otrolig kapacitet trots att de under tester har relativt lågt maximalt syreupptag (ett mått på kondition). Det som är spännande här är att dessa individer har upp mot 10 gånger så höga nivåer av nitriat/nitrit i kroppen.

Gröna grönsaker och rödbetor innehåller rikligt med nitrat vilket troligtvis påverkar både hjärtats sammandragande egenskaper, blodflödet till arbetande muskulatur samt miyokondrierna (cellens kraftverk). Ett par studier har visat att personer som intar nitratrika livsmedel innan uthållighetsträning kan arbeta längre på en angiven belastning jämfört med kontrollgrupp. Med andra ord så krävs det mindre syre under arbetet och det blir mer effektivt.
Studier har även visat att alla individer inte får samma effekt (som det så ofta är- vi ÄR olika) men det kanske kan vara värt att testa ifall det funkar för dig?

Effekt på flåset eller inte – brämhults kör säsongens smak med just rödbeta. God tycker jag- jordig tyckte någon annan- men kanske värt de där extra sekunderna som går att kapa?

20131208-161430.jpg

/Louise

Be first to comment