Två prehabövningar med tennisboll

Du som tränar kan välja att fokusera på olika kvaliteter såsom maxstyrka, uthållighetsstyrka, kondition, explosivitet, rörlighet eller stabilitet. Oavsett om du väljer att träna för att må bra eller för att förbättra dig i någon av kvaliteterna ovan är det viktigt att hålla dig fri från överbelastningsskador. En av grundstenarna i en skadefrikropp är balans. Som exempel: balans mellan stabilitet/rörlighet i leder och i olika riktningar, balans i styrka på båda sidor om en led (läs fram/baksida) eller en jämn fördelning av kroppens tyngd över fotsulan i stående övningar. Många av oss väljer att träna mycket på det vi redan är bra på (det är oftast roligare och gör oss mer motiverande) i kontrast till det som vi verkligen behöver förbättra. Men allt går att förbättra. Du som känner dig som ett kylskåp kommer sannolikt inte att bli vig som en dansare men du kan definitivt öka din rörlighet. Samtidigt som du med en gummikropp kanske inte blir lika stabil som en fotbollsspelare men du kan absolut få ökad kontroll. För att den här typen av träning ska bli av måste den enligt mig vara:
1. Lätt att genomföra överallt
2. Kräva få redskap som man har hemma

Här kommer 2 övningar som förebygger stelhet i fotvalv & vader. Kör båda övningarna innan & efter träningen.

20140109-120822.jpg
1. Självmassage för fotvalvet
Placera tennisbollen under foten & rulla bollen framåt/bakåt under foten i ca 60 s- byt ben. Massera lite extra där i området där det är ömt. Upprepa 2 gånger.

20140109-121358.jpg
2. Placera bollen under vaden & böj/sträck på fotleden x10. Byt plats på bollen & upprepa. Du kommer märka att du hittar vissa punkter som är mer ömma men som släpper efter ett par gånger.

Lycka till!

//Louise

Be first to comment