Mer Tabata åt folket

Rydvalls gym
Igår twittrade Björn Rydvall ut en bild på sitt gym. Där han kör massa Tabata-burpees. Kanske. Inte.

Utegym.
Här är huggkubbar för 08:or. Det är förvånansvärt mycket folk som brukar stå här och bända och lyfta. Inne är ute! Idag var jag ensam med några hundra myror.

Prof. Ekblom och Prof. Tabata
Och här är Professor Tabata på mitt jobb. Han var på besök i mars 2011, för att pratar om “sina” intervaller och annat (där “annat” mest var att festa med dr. Multisport aka. Micke Mattsson som disputerade vid det här tillfället). Presentationen var ganska torr men Prof. Tabata himself var en skön liten gubbe som pratade norska med mig under den guidade visningen som jag bjöd på. Tabata-intervallerna hade ett uppsving för ett par år sedan, men artikeln publicerades redan 1996 (“Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and ˙VO2max”. TABATA, IZUMI; NISHIMURA, KOUJI; KOUZAKI, MOTOKI; HIRAI, YUUSUKE; OGITA, FUTOSHI; MIYACHI, MOTOHIKO; YAMAMOTO, KAORUMedicine & Science in Sports & Exercise, Oct 1996 – Volume 28 – Issue 10 – pp 1327-1330).

Under en period kunde man till och med träna “Tabata” på SATS: “Vi bygger klassen av åtta stycken intervaller bestående av 20 sekunders träning och 10 sekunders vila. Övningar känner du igen – som utfallshopp, armhävningar, burpees, dips mm. – och du kan ta i så mycket du bara orkar.” Jo tjena! Bland crossfittarna lever intervallformen i allra högsta grad, och jag träffar fortfarande uthållighetsidrottare som frågar vilken pulszon man ska ligga i när man kör Tabata-intervaller (ingen j*vla pulszon alls, det är vansinnigt anaerob träning och då kan du inte använda hjärtats kapacitet som “mått på träningseffekt”, om du har 5 zoner ska du köra i nr 9, osv.).

100 procent Tabata
Vad är detta? (Ja inte bilden alltså, den illustrerar bara hur ett troll på Internet har fått för sig att det räcker med “100 % Intensity” för att ha Tabatat, men det är ju inga riktiga Tabator…) Om någon mot förmodan har missat det så består ett ursprungligt “Tabata-pass” av 7-8 intervaller med 20s arbetstid, 10s vila mellan varje intervall, total arbetstid sub4 min. Det låter ju bekvämt! Om det inte vore för att ursprungs-Tabata ska utföras på 170 % av VO2max. Som snabbförenklad teoribakgrund kan vi säga att 100 % av VO2max korrelerar med 100 % av maxpuls, så förstår de flesta att intensiteten är “supramaximal” (pulszon “jo tjena” de flesta har inga pulszoner kvar efter maxpuls). För en löpare med PB 8:30 på 3000m innebär det att försöka springa 20s i 36km/h, repeat. Om du kör dina “4x4min VO2max”-intervaller på 370 Watt ska Tabata köras på 630 Watt. Okej, inte bekvämt alltså. Men tidseffektivt!? Nej inte det heller. För att klara den käftsmäll som en riktig “Tabata” innebär så ska uppvärmningen vara lång. Låååååång. Sedan tar det tid innan man orkar med någon nervarvning. Som också bör vara lååååång.

Korta intervaller – ja visst. Däremot har professorn själv berättat att 20-10 egentligen inte är så mycket bättre (eller coolare) än t.ex. 15-15. Supramaximala intervaller med kort vila har förekommit i träningsprogram så länge träningsprogram har existerat.

Dr. Multi-Mattsson och Prof. Tabata
Här sitter Dr. Multisport och smörjer kråset tillsammans med Professor Tabata, fint ska det va! Om du fortfarande inte har fått nog av Tabata kan du klicka vidare i bifogad PDF (nedan) och läsa Mattssons fina artikel om dessa omtalade intervaller.
Utblick Japan – Tabata

Be first to comment