Jag började cykla mountainbike på sent 90-tal på Gotland. Cykeln bestod av en 26 tum 21-växlad helstel aluminiumram med bar-ends. Märken som Wheeler, CyclePro, Crescent, GT och Miyata var inte helt främmande på den svenska marknaden. Dämpargaffel hade börjat se dagens ljus och börjat komma lite svagt. Ofta med imponerande 63-80mm slaglängd men inte mer för vad skulle man med dämpare till?
Rock Shox tillverkade en SID framgaffel som vägde imponerande 1,1kg och komplett med en Crescent Ultima stålram med Shimano XT komponenter kunde man komma ner på lätta 10,5kg för en komplett cykel. Det var väldigt lätt då. Bar-ends var standard på alla cyklar.
De som började utveckla mountainbike runt 98/99 var Cannondale som först tillverkade sin enkronade framgaffel och sen gick över till Lefty gafflarna. Allt för att spara vikt. Slaglängden kan ha varit max 60mm, jag vet inte, det kan inte ha varit mycket iallafall. Men det räckte bra långt.
Mountainbike med 26″ hjul har varit på marknaden absolut längst men 2005 började 29″ komma ut på marknaden. Många tyckte dock att cyklingen blev trögare i tighta svängar och accelerationen var dålig. Till freeride och downhill fungerade inte 29″ tillräckligt bra så en ny hjulstorlek efterfrågades. Denna lösning skulle även fungera som en mellanväg för de 29″ kritiska. Det blev då 27.5″ men idag är 29″ absolut vanligast på både framdämpade och heldämpade cyklar.
Det kom ytterligare ett segment som heter 27.5″plus där fälgen är 27.5″ men däcket bygger volym så att det blir som en 29″. En lite smidigare cykel men känslan är som en 29″. Ofta är däcken 27.5×2.6. Jämför med fatbike som är otroligt stort i Finland där däckstorleken är 27.5×4.5
Tar man en liten tjejram i XS eller S så blir en 27.5″ mycket mer proportionerlig till storlek på cyklisten om hon är 150-160cm. En vuxen över 170cm passar bättre på en 29″.
Till renodlad downhill så är 27.5″ också ett bättre alternativ. Men skillnaden då på hardtail och heldämpad cykel?
Så här skriver butikskedjan Sportson:
En heldämpad (full suspension) är när cykeln har dämpning både fram och bak och hardtail där det endast finns dämpning fram. Så vilken ska du ha? Det beror på hur cykeln används. Ska du köra tekniskt och ha kul ute i skogen med mycket rötter och stenar ska du ha heldämpat.
Ska du köra fort, träna hårt och satsar på ett långlopp tex. Cykelvasan så ska du ha hardtail. Man brukar räkna hardtail som en bra instegscykel mellan 5-10.000:- och det är det här “prova på” segmentet som har ökat absolut mest under corona året 2020.
En heldämpad cykel är något tyngre och går inte lika fort men är bättre på att hantera tekniska partier ute i skogen. En heldämpad cykel är kanske snäppet tyngre och farten kan du ta igen på utförskörningarna när det blir svårt, tekniskt och brant.
Är du nybörjare och har pengarna så ska du definitivt börja med en heldämpad för att komma igång och öva tekniken. Är du i valet att välja mellan en hardtail och heldämpad så välj heldämpad. Det är lättare att få flytet i teknisk åkning. Du sparar på ryggen. Du kan åka lite mer obehindrat.
Stigcykel med mer slaglängd.
Trenden går mot mer dämpning och mer slaglängd. Gärna 130mm och uppemot 150mm och 170mm. Det går mer mot teknisk åkning än att jaga tider. Dessutom har enduro segmentet ökat och DH cyklar med dubbelkronade gafflar har minskat. Dels får du en lättare cykel som är smidigare i luften att flyga med om du får ner vikten och du får en lättare cykel att hantera och den slipper kännas som ett godståg nedför en smal teknisk stig. Vikten har rasat radikalt från den allra första Glory DH från tidigt 2000-tal till dagens Reign SX.
I grunden kan det vara så att du exempelvis bor i storstad och vill cykla stig på fritiden men vill inte köpa en renodlad DH eftersom du är i Järvsö eller Åre två ggr per år och cyklar downhill och vill kunna ha en cykel till båda segmentet, båda typerna av cykling. Då är en endurocykel det du ska leta efter.
Sommardestinationer växer som svampar i marken och i skrivande stund finns mängder att välja på så som, Åre, Vallåsen, Gesunda, Lofsdalen, Järvsö, Sälen, Högbo, Isaberg, Flottsbro och fler är stadigt på väg att öppna. Du behöver inte åka till Whistler längre utan det finns hur fin cykling som helst här hemma i Sverige på hemmaplan.
Dessa ovanstående cyklar har alltså ersatt den tidigare modellen Glory med dubbelkronad gaffel.
Ett segment som inte riktigt har fastnat är E-Bikes. Det kommer nedifrån Europa men är på god frammarsch i Sverige. i Tyskland är det jättestort. Möjligheten att cykla upp på fjället efter att liften har stängt är möjlig och tuff uppförsbacke eller stig är helt plötsligt inte lika jobbig. Det kan också vara en möjlighet att hänga med dina lite snabbare vänner i skogen även fast du får kämpa lika mycket som på en vanlig cykel. Du har bara lite bättre tryck i pedalerna, upp till 80Nm. Tänk att du får en lätt knuff i ryggen, ungefär så känns det att cykla E-Bike.