Bikepacking äventyr genom södra Sverige

Vi är äntligen i mål! Det har varit två rejäla veckor genom Södra Sverige. Vi förstod att inlandet skulle bli jobbigare än att cykla kusten. Här har ni siffrorna så förstår ni:

Första veckan: 686km, 30,5h och 3318hm

Andra veckan: 804km, 36,5h och 6633hm.

Sjukt att kroppen klarar av antalet timmar och ändå kunna avsluta starkt idag.

Några tips från coachen: ta med allt du behöver men kunna ha möjlighet att posta hem grejer du inte behöver, (vi skickade hem 2,5kg). Ta en vilodag, vi cyklade 6 dgr, 1 vilodag, cyklade 7 dgr. Använd ordentligt med solkräm, du kommer bränna dig även om det är mulet och regn. Cykla med energi i flaskorna varje dag, det räcker inte med vatten. Ha bestämda tider när du ska äta dvs. 07.00, 12.00, 18.00.

Ha bestämda orter som du måste passera för att inte tappa kurs, framförallt när du måste tråckla dig genom sjösystem, läs (östergötland). Räkna med hälften av dagarna i regn. Se till att hålla cykeln så ren som möjligt och spola av kassett och kedja när möjlighet finns. Ta med Y3 så du kan tvätta där du bor.

Använd packväskor som går att tighta till så mkt som möjligt och är i typ av galon material. Packa lätt, man behöver mindre än vad man tror. Vi träffade på folk som hade säkert 20kg övervikt på sina cyklar. Det blir bara tungt och instabilt och jobbigt i alla backar, läs: 9951hm… räkna inte med bra mat på småorter, ta med snacks att kunna äta i nödfall. Nej det räcker inte med frukt och en macka till lunch.

Ta in på hotell eller B&B för att kunna vila så mkt som möjligt och sova bra för att orka cykla nästkommande dag. Du slipper släpa på tält, sovsäck och liggunderlag. Drömmen hade såklart varit någon som körde efter med husbil men det är för mycket begärt.

Här har ni alla delsträckor:

Landvetter flygplats-Apelviken 119km 794hm, lite kuperad i början efter flygplatsen men sen en fin utförskörning till Kungsbacka och sen följa Sydostleden till Varberg. Lunchstopp i Åsa efter halva turen.

Apelviken-Tylösand 85km 343hm, lättåkt som bara den. Bara att följa leden söderut till sanddynerna. Lunchstopp i Falkenberg efter halva turen. Kom ihåg att boka bord om ni ska äta på Lilla Napoli eftersom de bara tillverkar 100 degar per dag.

Tylösand-Ängelholm 110km 598hm, lättåkt fram till Båstad där alla backar ut till Torekov börjar. Fin och brant stigning direkt efter Båstad. Lunch i Båstad.

Ängelholm-Malmö 148km 669hm, lång sträcka med mycket cykelbana och svårt att köra på som man vill. Tips på bra fika på Systrarna på Skäret. Lite för mycket bostadsområden innan man når Malmö. Lunch i Helsingborg.

Malmö-Ystad 108km 321hm, cykelbana hela vägen, lättåkt. Nästan inga höjdmeter alls. Lunchstopp i Trelleborg efter halva vägen.

Ystad-Kristianstad 115km 593hm, mycket backar både innan och efter Brösarp. Turen bjuder på mycket grusvägar i slutet in mot Kristianstad där man cyklar på en lång järnvägsbank. Vill man förlänga turen så kör hela kusten runt och få med Simrishamn och Åhus på samma gång. Lunch i Kåseberga så kan man kika på paragliders som hänger i luften samtidigt.

Kristianstad-Ljungby 131km 821hm, kuperad och mycket grusvägar. Lunchstopp på Ikea i Älmhult efter 75km. OBS! om man blandar deras limedryck och fläder och har i cykelflaskorna så blir det nästan som en god sommardrink.

Ljungby-Vetlanda 134km 1101hm, mycket kuperad och gott om grusvägar. En hel del sjöar passeras efter vägen. Lunchstopp i möbelmeckat Lammhult efter halva vägen.

Vetlanda-Tranås 89km 927hm, kuperad, medeltuff, mycket grusväg. Lunchstopp i Eksjö och Göran Kropps hemtrakter efter halva vägen.

Tranås-Linköping 106km 1009hm, kuperad, småbackar hela tiden, grusvägarna avlöser varandra. Lunchmacka i Ulrika efter halva vägen.

Linköping-Katrineholm 121km 1102hm, den absolut tuffaste etappen vad gäller kuperade grusvägar. Lunchstopp i Finspång.

Katrineholm-Strängnäs 111km 1067hm, från Katrineholm så gäller det att lita på navigationen och tråckla sig igenom ett lapptäcke av småsjöar som aldrig vill ta slut. Lunchstopp på Värdshuset i Malmköping, samma stad där min morfar hade en filial till Nilssons bilskola i Eskilstuna.

Strängnäs-Uppsala 110km 606hm, inte den roligaste starten med en hel del cykling längst 55:an. Går tyvärr ej att undvika iom att det enda vägen norrut om du inte har en polare som kan köra dig med båt. Det börjar bli mycket bättre mellan Enköping och Örsundsbro. Efter Örsundsbro är det en otroligt fin järnvägsbank som man kör på hela vägen in till Uppsala.

Hoppas att vi har inspirerat till mer bikepacking relaterad cykling!

https://multisportbloggen.se/wp-admin/post.php?post=36538&action=edit

Bästa gravelhälsningar //Peter Kanmert

Be first to comment