Betting och sport har visserligen alltid levt i symbios med varandra. Ända sedan man kunde satsa något på sportrelaterade event har kopplingen funnits där – ta bara romarnas gladiatorspel eller grekernas olympiska spel som exempel. Sport och betting har hittills haft ett långt och lyckligt äktenskap, och det växer sig bara starkare för var dag som går. Anledningarna till detta är många, men här kommer vi ta en titt på några av de främsta – från den stora onlinemarknaden med bland annat casino på nätet, bäst bettingsidor 2022, sponsorkontrakt till företagens allt hårdare marknadsföringsstrategier och den nya teknikens betydelse.
Sponsrande bettingbolag
En av de första ingredienserna för ett lyckat förhållande är att båda parter ska få ut något av varandra, och de senaste åren har det stått klart att detta är precis vad som gäller för den blomstrande bettingindustrin online och sport. En titt på marknaden visar att de allra största, etablerade spelbolagen även erbjuder casinospel, vilket nästintill faller sig som en självklarhet då det är i precis dessa kanaler som fansen håller sig uppdaterade och besöker för att satsa och spela på sina favoritlag. Det har nog knappast undgått någon att till exempel nästintill alla fotbollslag är sponsrade, och vem som står för sponsringen kan enkelt utrönas från deras spelartröjor. De senaste åren har det dock skett ett skift i typen av sponsor – nämligen mot de stora spelbolagen. När det var avspark för Premier Leaguesäsongen 2019/2020 stod hälften av alla klubblag uppradade med sponsorer från spelmarknaden – detta är dubbelt så många om man jämför med bara tio år sedan. Håller vi oss kvar i Storbritannien och tittar på landets näst högsta liga är majoriteten av alla lag bettingsponsrade. Ett annat starkt exempel finns att hitta på andra sidan Atlanten. Den amerikanska ligan NFL har redan otaliga samarbeten med speltillverkare online men tog ytterligare ett steg då de 2019 skrev kontrakt med sportdatabolaget Sportradar AG, vilka bland annat specialiserar sig få bettingkonsultation. Kanske kan man fråga sig varför NFL gjorde detta, men svaret är enkelt. Genom att NFL investerar i att ”lära känna” sina fans så bra som möjligt och förstå deras beteende kan de även erbjuda mer attraktiva marknadsföringsdata för bettingbolag som i sin tur blir mer intresserade av att sponsra dem, vilket leder till större inkomster för båda parter.
Teknologins betydelse
Hur har då detta skift skett? Svaret ligger i att de två marknaderna tjänar på varandra vilket gör att alltmer pengar investeras i industrin vilket i sin tur driver förhållandet framåt. Tack vare teknologins otroliga framåtmarsch den senaste tiden har betting dessutom blivit tillgängligt för alla, vilket gjort att man kunnat nå ut till den stora massan, och med det ännu fler sportfans. Mycket har hänt sedan gnälliga modem på 90-talet och stationära datorer och man kan se hur betting online stigit i korrelation med online casinospelande sedan millenniumskiftet. Helt plötsligt kunde vanliga människor delta i turneringar online utan att för den delen behöva resa någonstans, vilket ledde till att allt fler sport- och spelintresserade hittade till onlineplattformarna. En annan nyckelspelare i ekvatioenen är mobilen. Fördelarna med att spela från en portabel enhet är många vilket lett till allt fler väljer denna form. Förutom det uppenbara att man kan spela överallt, oavsett var man befinner sig, är mobiltelefonerna idag optimerade för att förhöja spelupplevelsen, oavsett om användaren bettar eller spelar casino. Nuförtiden har vi en helt ny värld direkt i våra mobiltelefoner vilket öppnar ännu fler dörrar för den som vill kunna följa sitt favoritlag i realtid, till exempel med hjälp av livebetting. Föreställ dig till exempel att du tittar på en fotbollsmatch och har bettat innan avspark, men så plötsligt verkar spelet svänga i motsatt riktning. Live betting online tillåter dig då att kanske tjäna en extra hacka utan att ens lämna din plats. Då både sporten och aktörerna för online betting tjänar på detta kommer övergången med sannolikhet bara att bli allt smidigare med åren. Det enda användarna efterfrågar är hög upplösning och en blixtsnabb uppkoppling, vilket i sin tur leder till att spelleverantörerna investerar ännu mer förhoppningen att kunna leverera en ännu högre prestanda och högkvalitativ grafik.
Det mesta pekar med andra ord mot att sport och betting är en kombination som är här för att stanna. Sedan teknologins stora genombrott inom online gambling i början på 00-talet, och så småningom bettingens intåg i våra mobiltelefoner har det stått klart för både sportindustrin och bettingbolagen att det finns stora summor att kamma hem på att samarbeta. Tack vare teknologin kan vi alltid vara uppkopplade, betta i realtid och följa spelet i mobilen, vilket gör att vi även kan ha en direkt konversation med spel och gamblingleverantörer. Oavsett strategierna bakom kan man dock vara säker på en sak: på det stora hela har det tighta förhållandet mellan sport och betting lett till en förhöjd upplevelse för fansen, både live och online.