VEM ÄGER VAD I SKIDBRANSCHEN?

 2022-01-14 09:40

Det är svårt att överblicka de olika bolagsstrukturerna i skidvärlden. Vi gör ett försök till en guide. Men vi fann även kopplingar till en skolskjutning, misstänkt brott mot mänskligheten och skatteparadis.

-Jaha du kör franskt?

 -Jo, de har de största bergen så nog kan de tillverka skidor. Dessutom har jag alltid lockats till den franska friheten. 

Detta var ord som du kanske kunde höra i begynnelsen när skidturismen tog fart. Idag är det betydligt svårare att veta vem som är ägare till din favorittillverkare och var produkterna tillverkas. Världen och företagen har blivit betydligt mer sammanflätade med varandra. Tierra är ett klädmärke som ligger i koncernen Fenix Outdoor och handlas på Stockholmsbörsens storbo…Foto: Petter Berggren

FÖRÄNDERLIGT ÄGANDE

Och när du precis lyckats förstå ägarstrukturen kan de ha sålts vidare till nästa investmentbolag. Har du tur så har det nya ägarföretaget samma värderingar som dig. Skidindustrin är ingalunda undantagna globaliseringen, och skidmärken har slagits ihop till gemensamma bolag för ökade synergieffekter. Kanske har du märkt att några produkter är väldigt lika varandra? Till fördel för konsumenten är att priserna kan hållas stabila och att det är bättre att handla med varandra än att kriga mot varandra -men blir det på bekostnad av andra värden?

Idag när folk i allmänhet har fått det bättre behöver inte priset vara det som avgör, utan kanske istället vad företaget vill förmedla. Klimatet är kanske den tydligaste orsaken till politisk konsumtion idag, och miljöargument har ökat i användande visar en studie från Konsumentverket. Men det finns även andra politiska ämnen.

När förra USA-presidenten Donald Trump skrek mantrat ”America First” tänkte kanske vi som inte bor just i USA ”America last”. Men är bojkotter det bästa att ta till för att få till en förändring? (Forskare: Bojkotta varumärken räcker inte (di.se) . I Sverige kanske den mest kända bojkotten var den mot franska viner på mitten av 1990-talet när franska presidenten Jacques Chirac godkände provsprängningar av kärnvapen i Franska Polynesien. Outdoorbranschen har även den på ett eller annat sätt fått känna på när opinionen vänt sig emot dem.      Völkl är made in Germany, ägt av amerikanskt investmentbolag.Foto: Anders Wingqvist/Freeride.se

SKOLSKJUTNING OCH VAD SJUTTON HAR DET MED SKIDBRANSCHEN ATT GÖRA?

Den 14 februari 2018 kliver den relegerade eleven Nikolas Jacob Cruz in på sin skola i Parkland, Florida. Beväpnad med det halvautomatiska vapnet AR-15 lyckas han på bara sex minuter döda 17 personer och såra 17, och i efterdyningarna kan troligen även två självmord kopplas till traumat.

Skolskjutningen skulle till dags dato bli en av de värsta i amerikansk historia. Elever skulle senare vittna om att de känt sig oroliga att detta skulle hända, då gärningsmannen uppvisat dessa tendenser tidigare. Trots det passerade Nikolas Cruz de kontroller som finns för att köpa vapen. Skolskjutningen skulle återigen följas av en diskussion av de amerikanska vapenlagarna. Men de elever som var drabbade skulle visa sig vara vältaliga och motiverade när de spred sitt budskap #neveragain. Företag som var kopplade till den amerikanska lobbyorganisation National Rifle Association skulle bli kritiserade när opinionen vände sig emot dem. Och det fanns till och med ett Outdoormärke som skulle bli utsatt för en bojkott. Sveriges största OS-hopp Sandra Näslund levererar fysiska prestationer som få är i närheten av till …Foto: Petter Berggren

Amerikanska Giro och Bell är två hjälmföretag inom skidåkning och cykling, som ägs av Vista Outdoor. Vid händelsen för skolskjutningen var de dessvärre även ägare av vapentillverkare som sålde liknande vapen som gärningsmannen använde, samt supporters till den nämnda kritiserade vapenlobbyn NRA. Detta lede till en bojkott inom cykelcommunityn och stora återförsäljare i Nordamerika slutade köpa in varor från Bell, Giro och Camelbak.

Till slut sålde Vista Outdoor vapenmärkena Savage Arms och Stevens Firearms. Rent ekonomiskt hade det kanske varit mer vinstgivande att sälja outdoormärkena och behålla vapendelarna, men inte moraliskt. En bojkott som lyckades så till vida att man fick fram sitt budskap och kunde påverka ägarna. Klätterföretaget Black Diamond har en liten liknande historia med bojkott Black Diamond Equipment – Wikipedia.MIPS är ett svenskt hjälmsäkerhetsbolag som jobbar emot rotationsvåld, sedan börsdebuten har aktien …Foto: MIPS/Jonas Kullman

KRITIKEN MOT KINA OCH XINJIANG

En betydligt större och global händelse sker nu inom klädindustrin och stavas kinesiskt bomull. Det var när organisationen Better Cotton Initiative (BCI) valde att exkludera bomull från kinesiska Xinjiang, som står för 20% av världens bomull. Better Cotton Initiative är en ej vinstdrivande organisation som arbetar för hållbar bomullsproduktion, med en rad globala märken som medlemmar.

Anledningen till att Xinjiang bomull blev av med sin licens är de rapporter om tvångsarbete och interneringsläger som kommit från regionen. Och det främsta bolaget som kom att stå i centrum var svenska H&M, som utsattes för en form av returbojkott i Kina när de stod upp för BCIs uttalande.

Vid H&Ms kvartalsrapporter har det dock varit lite ”locket på” när de inte lagt några stora kommentarer kring ”Kinafrågan”. Men moraliskt starka har de varit i jämförelse, där andra bolag har tagit tillbaka sina uttalande i samband med att H&M blev utsatt för en bojkott.

Ett märke inom skidindustrin som skulle visa sig ambivalenta var The North Face, som första var kritiska och sedan ändrade sig. Dubbla budskap skulle även Haglöfs japanska ägare Asics komma med där uttalandet först var att de skulle fortsätta med bomull från Xinjiang för att senare ändrat ståndpunkt. 1.4 miljarder kineser är en stor marknad, och när dessa vänder sig mot märken som ogillar deras nationella politik får det ekonomiska och politiska konsekvenser.Houdini är ett av många klädmärken som satsar på en miljöprofil.Foto: Petter Berggren

Men det var inte bara dessa bolag som väckte frågetecken, utan Anta Sports kom med uttalandet att de skulle lämna BCI, alltså organisationen som startat bojkotten. Och den 5 april kunde man läsa rubriken ”Peak Performance ägare vill köpa bomull från Xinjiang” i Dagens Industri.

PEAK PERFORMANCE ÄR INTE SVENSKÄGT LÄNGRE

För att förstå nyheten måste man även förstå bolagsstrukturen kring Peak Performance. Så sent som 2018 såldes Peak Performance av danska IC Group till finska Amer Sports. Amer Sports är en gigant inom skidvärlden och äger bolag som Armada, Atomic, Salomon, Arcteryx, Suunto och Peak Performance. Men snart kom rykten om ett väl tilltaget bud på Amer Sports, och aktien var en av de som steg kraftigast under en period på Helsingforsbörsen. Amer Sports förvärvades till kinesiska Anta Sports för 4,6 miljarder euro. Alltså många turer för det idag kinesägda Peak Performance. Dock skall det sägas för Peak Performance del, att Amer Sports fortfarande är medlemmar i Better Cotton Initiative. 

Men det är definitivt ingen vacker läsning att kopplas ihop med situationen i Xinjiang. Human Rights Watch och Amnesty kom med rapporter från regionen nyligen, där står att läsa om tortyr, massfängslande och förföljelse. Situationen definieras också som massmord enligt Newlines Institute.

Detta är en beskrivning som Kina tillbakavisar, här kan ses ett svar från förra Kinaambassadören när han gästade Anders Holmberg i SVT.Sam Anthamatten med bror Simon tar en tur runt hemmaberget Matterhorn. Sam har tackat nej till att v…Foto: Petter Berggren

Idag har USA importförbud på bomull från Xinjiang. I Sverige skulle bomullsdebatten fortsätta när det rapporterades tveksamheter till Sveriges OS-leverantör av kläder, japanska Uniqlo något som företaget tillbakavisar i intervju med SVT.  

I Sverige har det på sistone varit stor rapportering om Kina och nyligen kom det en undersökning som visar att Sverige är ett av de länder i Europa som är mest kritiska till Kina. Kanske kan det bero på svenskars förhållande till demokrati och den fängslade svenske förläggaren Gui Minhai? Den ökande skepsis som västvärlden visat inför Kinas politik har haft betydelse enligt aktieanalytiker när Volvo personvagnar nu satts till börsen. Genom att välja Stockholmsbörsen så distanserar man sig från Kina, trots att bolaget är Kinaägt och bara släppt en del av aktierna till börsen. I ett reportage i Dagens Nyheter kunde man nyligen läsa hur ländernas medborgarna ser på Volvo personvagnar. I Sverige anses det som svenskt, medan man i Kina ser det som kinesiskt. I detta fall får kineserna anses ha rätt. 

SKATTEPARADIS OCH SKIDMÄRKEN

Av de bolag som presenteras i listan kan man finna kopplingar till skatteparadis. Skatteparadis har den senaste tiden även de fått stor medial uppmärksamhet och kan kopplas samman med miljöförstöring enligt en studie. Men till år 2023 har 136 länder enats om en bolagsskatt på minst 15% (136 länder överens om en ny global bolagsskatt | SvD). Om det kommer att ha någon positiv verkan återstår att se, dessa multinationella bolag är just experter på att skatteplanera. Och ett av aktiebolagens främsta uppgifter är faktiskt att ge ökat värde till aktieägarna. Att kapa kostnader, vilka de än må vara, är då så klart alltid viktigt.

Något som troligen inte kommer att minska i västvärlden är den politiska konsumtionen inom outdoor, möjligen är denna köpgrupp mer politiska? Märket Patagonia är ett företag som själv ägnar sig åt kampanjer och bojkotter. Och är det något som verkar höra ihop är det just idrott och politik, i alla fall för somliga.   

ÄGARE MÄRKEN SKIDBRANSCHEN

Vi reserverar oss för fel och att listan kan komma att uppdateras.

  • Active Brands: Sweet Protection, Bula, Kari Traa, Dählie, Åsnes, Johaug. Norge. Största ägare är riskkapitalisterna FSN Capital och ligger i deras fond nummer IV. FSN Capital har ej återkommit angående vilket land fonden ligger i.
  • Anta Sports – (Amer sports): Armada, Atomic, Salomon, Arcteryx, Suunto, Peak Performance Hongkongbörsen. Kina
  • Asics Corporation: Äger Haglöfs till 100%. Japan. Tokyobörsen. Haglöfs huvudkontor ligger i Alvik, Stockholm.
  • Bergans of Norway: Kläder. Norge. Ligger i bolaget Sport Holding med återförsäljarna Sport1, Intersport Norge, Antonsport, Löplabbet, Sportsnett och Skandinavisk Höyfjellsutstyr. Ägare är Gjelsten Holding AS (50%) och O. N Sunde Investments (50%).
  • Clarus Corporation: Black Diamond, Pieps. USA, Salt Lake City. Nasdaqbörsen.  
  • Elan: Skidor och segling. Slovenien. Ägs av KJK Sports, holdingbolag i Luxemburg.  
  • Elevenate: Kläder. Ägs av svenska investerare. Huvudkontor i Åre. 
  • Fischer Beteiligungsverwaltungs GmbH: Löffler, Fischer Sports GmbH – One Way. Skidor, Stavar. Familjeföretag. Österrike. Huvudkontor i Ried im Innkreis.  
  • Full Stack Supply Co: Faction Skis, FW apparel. Schweiz, huvudkontor i Verbier (Faction Skis). Riskkapitalister från Schweiz och USA tillsammans med över 400 investerare.
  • Future Eyewear Group Sweden AB: Dr Zipe, Bliz, Polarized, Prestige. Skidglasögon, Hjälmar. Huvudkontor i Kungälv. Ägs av Essilor International Sas, Frankrike, som ligger under Essilorluxottica där bland annat Oakley finns.
  • Head International Holding Gmbh: Head Skis, Tyrolia, Indigo, Penn, Mares, Zoggs. Huvudkontor i Kennelbach, Österrrike. Privatägt. Johan Eliasch tidigare VD, nu ordförande i FIS.  
  • Helly Hansen: Kläder. Ägs av Canadian Tires i Kanada, Toronto  
  • Hestra: Handskar. Familjeföretag i flera generationer. Kontor i Hestra, Småland.
  • Houdini: Kläder. Största ägarandelen ligger i Sverige, där bland annat anställda har en ägarandel. Övrigt äger italienska GDTRE och tyska JCK en andel. Huvudkontor i Stockholm.
  • Fenix Outdoor: Fjällräven, Tierra, Primus, Naturkompaniet, Hanwag, Royal Robbins, Globetrotter, Friluftsland, Parioaitta. Huvudkontor Zug i Schweiz, finns på Stockholmsbörsen.
  • Klättermusen: Kläder. Huvudkontor i Åre. Riskkapitalbolaget Scope äger 44,1% av bolaget och andelen är placerad i fonden Scope Growth III L.P. i Jersey. 
  • Kohlberg & Company: K2, Line, BCA, Full Tilt, Marker, Dalbello, Völkl, Ride, Madshus. Amerikanskt investmentbolag. New York.
  • Norröna: Kläder. Familjeföretag. Huvudkontor Lysaker, Norge.
  • Norse Skis: Skidor. Ägs av skidkonstruktör Patrik Sannes med familj och vänner. Huvudkontor och showroom i Nya Hovås, Göteborg. Tillverkning av skidor sker i Loxee, södra Polen.
  • MIPS: Hjälmsäkerhetsbolag. Huvudkontor i Täby. Stockholmsbörsen, bland ägarna finns bland annat pensionsbolag. Pernilla Wiberg sitter i styrelsen.
  • Oberalp group: Dynafit, Pomoca, Salewa, Evolve. Italien, Bolzano. Familjeföretag. 
  • Patagonia: Kläder. Privatägt. Ventura, USA.
  • POC: Hjälmar och skydd. Startades av svenskarna Stefan Ytterborn och Jan Woxing. Ägs idag av Investcorp (Bahrain), där POC styrs från deras Londonkontor.  
  • Rossignol Group: Rossignol, Dynastar, Look, Lange, Kerma. Huvudkontor i Moirans, Frankrike. Ägs till 55% av svenska riskkapitalbolaget Altor genom Altor Fund III i Jersey. 
  • Spektrum: Skidglasögon. Sverige, kontor i Åre. Ägare är grundarna och svenska investerare, bland annat Ingemar Stenmark.
  • Scott Sports: Cyklar, skidor, stavar, glasögon. Huvudkontor i Givisiez, Schweiz. En stor ägare är Youngone Trading, Sydkorea. Finns på Seoulbörsen.
  • Tecnica Group: Blizzard, Nordica, Tecnica, Lowa. Huvudkontor: Giaverra del Montello, Italien. 
  • Tenson AB: Tenson, Colour Wear. Kläder. Huvudkontor i Göteborg. Ägs av investmentbolaget Nedvest med moderkoncern Tenson holding BV i Holland. 
  • VFC: Vans, The North Face, Timberland, Icebreaker, Smartwool, Napapijri, Eastpak. Huvudkontor i Denver, USA. New York-börsen.   
  • Vista Outdoor: Bell, Giro, Camelbak. Huvudkontor i Anoka, USA. Finns på New York-börsen.   
  • Åre Skidfabrik AB: Äger Extrem till 100% via direktägande svenska aktieägare. Skidor. Kontor och fabrik i Åre.

Text: Petter Berggren

Be first to comment